Onderstaande printversie van het indicatorenboek werd door uw browser gegenereerd, en zal niet steeds optimaal ogen. Via de ingebouwde printfunctie op de website van het Indicatorenboek (ronde knop rechts bovenaan) kan u een printvriendelijke PDF genereren met mooi ogende lay-out.
Indicator 2 Aandeel diploma’s in wiskunde, wetenschappen en technologie in het hoger onderwijs in het totaal van alle diploma’s hoger onderwijs
Tabel 4: Evolutie aandeel diploma's wiskunde, wetenschappen en technologie in het hoger onderwijs t.o.v. alle diploma's hoger onderwijs in Vlaanderen (Vlaamse Gemeenschap) (2014-2018)
2014-2015 | 2015-2016 | 2016-2017 | 2017-2018 | |
---|---|---|---|---|
Vlaanderen | 19,3% | 18,8% | 18,6% | 19,2% |
2014-2015 | 2015-2016 | 2016-2017 | 2017-2018 | |
---|---|---|---|---|
Vlaanderen | 19,3% | 18,8% | 18,6% | 19,2% |
2014-2015 | 2015-2016 | 2016-2017 | 2017-2018 | |
---|---|---|---|---|
Vlaanderen | 19,3% | 18,8% | 18,6% | 19,2% |
Bron: Departement Onderwijs en Vorming, Vlaamse overheid
Noot: Diploma's hoger onderwijs:
ISCED 5: HBO 5
ISCED 6: bacherloropleidingen
ISCED 7: masteropleidingen
ISCED 8: doctoraten
Opdat de ISCED fields of education in 2013 werden herzien en dat deze herziene classificatie werd geïmplementeerd vanaf de dataverzameling academiejaar 2014-2015, zijn enkel de jaren vanaf 2015 vergelijkbaar.
Figuur 2. Internationale positionering van Vlaanderen inzake het aandeel diploma's wiskunde, wetenschappen en technologie in het hoger onderwijs t.o.v. alle diploma's hoger onderwijs in Vlaanderen (2017-2018)
*: data voor de periode 2016-2017
Bron: Dept. Onderwijs en Vorming, Vlaamse overheid
Noot: Diploma's hoger onderwijs:
ISCED 5: HBO 5
ISCED 6: bacherloropleidingen
ISCED 7: masteropleidingen
ISCED 8: doctoraten
Tabel 5: Internationale vergelijking van het aandeel diploma's wiskunde, wetenschappen en technologie in het hoger onderwijs t.o.v. alle diploma's hoger onderwijs (2014-2018)
2014-2015 | 2015-2016 | 2016-2017 | 2017-2018 | |
---|---|---|---|---|
Duitsland | 36,7% | 36,0% | 35,5% | 32,9% |
Finland | 28,6% | 29,6% | 27,3% | 28,1% |
Verenigd Koninkrijk | 26,2% | 26,3% | 26,5% | 26,9% |
Zweden | 25,9% | 26,6% | 27,5% | 26,7% |
Frankrijk | 25,3% | 25,5% | 25,7% | 25,4% |
Zwitserland | 24,4% | 24,5% | 24,8% | 25,1% |
Italië | 23,3% | 23,2% | 23,4% | 24,2% |
Ierland | 24,5% | 24,0% | 23,9% | 24,1% |
Denemarken | 19,6% | 20,4% | 21,1% | 22,2% |
Spanje | 25,5% | 23,9% | 23,5% | 22,0% |
Vlaanderen | 19,3% | 18,8% | 18,6% | 19,2% |
België | 16,8% | 17,1% | 16,7% | 16,6% |
Nederland | 14,7% | 16,6% |
2014-2015 | 2015-2016 | 2016-2017 | 2017-2018 | |
---|---|---|---|---|
Duitsland | 36,7% | 36,0% | 35,5% | 32,9% |
Finland | 28,6% | 29,6% | 27,3% | 28,1% |
Verenigd Koninkrijk | 26,2% | 26,3% | 26,5% | 26,9% |
Zweden | 25,9% | 26,6% | 27,5% | 26,7% |
Frankrijk | 25,3% | 25,5% | 25,7% | 25,4% |
Zwitserland | 24,4% | 24,5% | 24,8% | 25,1% |
Italië | 23,3% | 23,2% | 23,4% | 24,2% |
Ierland | 24,5% | 24,0% | 23,9% | 24,1% |
Denemarken | 19,6% | 20,4% | 21,1% | 22,2% |
Spanje | 25,5% | 23,9% | 23,5% | 22,0% |
Vlaanderen | 19,3% | 18,8% | 18,6% | 19,2% |
België | 16,8% | 17,1% | 16,7% | 16,6% |
Nederland | 14,7% | 16,6% |
2014-2015 | 2015-2016 | 2016-2017 | 2017-2018 | |
---|---|---|---|---|
Duitsland | 36,7% | 36,0% | 35,5% | 32,9% |
Finland | 28,6% | 29,6% | 27,3% | 28,1% |
Verenigd Koninkrijk | 26,2% | 26,3% | 26,5% | 26,9% |
Zweden | 25,9% | 26,6% | 27,5% | 26,7% |
Frankrijk | 25,3% | 25,5% | 25,7% | 25,4% |
Zwitserland | 24,4% | 24,5% | 24,8% | 25,1% |
Italië | 23,3% | 23,2% | 23,4% | 24,2% |
Ierland | 24,5% | 24,0% | 23,9% | 24,1% |
Denemarken | 19,6% | 20,4% | 21,1% | 22,2% |
Spanje | 25,5% | 23,9% | 23,5% | 22,0% |
Vlaanderen | 19,3% | 18,8% | 18,6% | 19,2% |
België | 16,8% | 17,1% | 16,7% | 16,6% |
Nederland | 14,7% | 16,6% |
Bron: Dept. Onderwijs en Vorming, Vlaamse overheid
Noot: Diploma's hoger onderwijs:
ISCED 5: HBO 5
ISCED 6: bacherloropleidingen
ISCED 7: masteropleidingen
ISCED 8: doctoraten
Opdat de ISCED fields of education in 2013 werden herzien. Deze gewijzigde classificatie werd vanaf het academiejaar 2014-2015 toegepast, hierdoor zijn enkel de jaren vanaf het academiejaar 2014-2015 vergelijkbaar.